dagje in Bergen Noorwegen - Reisverslag uit Skånevik, Noorwegen van Tineke en Ger Vermeer - WaarBenJij.nu dagje in Bergen Noorwegen - Reisverslag uit Skånevik, Noorwegen van Tineke en Ger Vermeer - WaarBenJij.nu

dagje in Bergen Noorwegen

Door: Tineke en Ger

Blijf op de hoogte en volg Tineke en Ger

02 Augustus 2023 | Noorwegen, Skånevik

Dag 23, 2 Augustus 2023 Skanevik- Bergen – Skanevik

Grijs, grijs grijs.... maar wat wil je om 4.45 s'morgens vroeg? We hadden, na tips van medecamperesti, besloten om een dagje naar Bergen te gaan, hopende op een zonovergoten start, een zonovergoten dag, en een zonovergoten finish van deze dag, viel in ieder geval de start tegen... GRIJS... We waren wat aan de vroege kant, dank zij Gerritjes eeuwige motto, beter een uur te vroeg dan een minuut te laat.... kregen de schrik van ons leven toen de boot de benen leek te nemen... onze boot... maar die kwam ons gelukkig toch ophalen.... Er zijn 260 plaatsen aan boord van deze catamaran. Die zijn nooit allemaal bezet geweest, maar op de acht stopplaatsen kwamen passagiers aan boord en gingen er ook passagiers aan land... een snelle lijn boot/bus verbinding dus... wij denken dat deze catamaran wel 50 km p/u haalt maar het duurde langer dan 2,5 uur voor we in Bergen aan land gingen. Als je het lef hebt om op het bovendek naar buiten te gaan zit je haar echt in de war.... Maar we voeren door prachtige fjorden, al was het grijs, toch de moeite waard.

In hartje Bergen gingen we van boord en wandelden eerst even wat rond en gingen toen bij toeristen info wat ideeen navragen. We kozen voor een museum bezoek met een gids geleide wandeltocht. Ondertussen was het weer opgeknapt en liepen we in een stralende zon...

Maar eerst even naar boven, voor het uitzicht op de Floyen, het 425 mtr hoge uitzichtpunt. Er gaan treintjes naar boven en naar beneden, razendsnel.... Dus kochten we 2 retourtjes... Boven hadden we een fantastisch uitzicht over Bergen en omgeving... Een bakkie pleur met een dikke lekkernij maakte dat Tineke liever naar beneden ging lopen.... eeehhhh... lopen??? Ok 425 mtr hoogte naar beneden lopen in 3 km... wie rekent ff uit welk helling er bij hoort... Maar goed wij aan de wandel, hier en daar was het aardig steil, maar het viel mee (voor mij, maar Tineke had echt last van haar knieen). We hebben nog 2 retourtickets voor de liefhebber.... Afijn beneden aangekomen even bijkomen op een terrasje met koffie etc... (opkikkertje is nooit weg). En daarna het museumbezoek met aansluitend de wandeltocht met gids door het oude gedeelte van Bergen (Unesco heritage gebeuren). We hebben zoveel gehoord over zoooveeel stadsbranden vanaf 1070 tot 1955 dat het een wonder is dat Bergen nog bestaat. In ieder geval was het de moeite waard en daarna zegen we neer op een overvol terras waar een vriendelijke dame en de Safety officier van de Viking whatever ons toestemming gaven om bij hun respectievelijke tafeltjes plaats te nemen. We raakten aan de praat en het was jammer dat 16:00 steeds dichterbij kwam, om 16:10 moesten we inschepen voor de terugreis naar Skanevik. Via Flesland, Hufthamar, Hurtigbat, Rubbestadneset, Leirvik, Randvik en Sunde bereikten we ff voor 19:00 uur Skanevik.... Toen Tineke even checkte hoeveel we hadden gelopen, stond de teller op ruim 10 km. Hallo ds s toch niet mis???

Nou nog eerst ff bieren en daarna wat kanen... dat was het voor vandaag, morgenavond hopen we jullie weer een onverwachte episode voor te schotelen...

doei tot morgen, Ger en Tineke

• 03 Augustus 2023 - 16:32

Elly:

Zo daar is de familie Vermeer weer met hun avonturen.

Wat vroeg je bed uit zeg je hebt vakantie dan mag je uitslapen. Maar daar heeft de boot geen weet van begrijp ik. Want was je nog bijna te laat.

Maar jullie hebben een leuke dag zo te zien gehad en ook nog een boel stappen gezet.

Nu ben benieuwd wat jullie vandaag uitgespookt hebben.

Geniet er nog maar lekker van.

Proost