Vandaag een korte reis van Jokkmokk naar Kiruna - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Tineke en Ger Vermeer - WaarBenJij.nu Vandaag een korte reis van Jokkmokk naar Kiruna - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Tineke en Ger Vermeer - WaarBenJij.nu

Vandaag een korte reis van Jokkmokk naar Kiruna

Door: Tineke en Ger

Blijf op de hoogte en volg Tineke en Ger

20 Juli 2023 | Zweden, Kiruna

Dag 9, 20 juli 2023, Kiruna

De dag begon weer goed, het regende, fijn voor de bomen, worden ze steeds groener.... Nadat we Artic camping in Jokkmokk verlaten hadden, gingen we eerst bij de COOP, een supermarkt inslaan. Wat groente en fruit, brood, yoghurt van alles. Als je naar de prijzen kijkt lijkt het gigantisch duur wij moesten 350 SEK betalen is omgerekend 30,44 euro... viel alles mee... Daarna naar de dieselpomp oei.... daar moet de spaarpot aangesproken worden 1,90 euro voor een litertje diesel... tja da s nou eenmaal de prijs van diesel in Zweden... Gas erop en gaan door de groene wildernis die Zweden is.... We zagen wel 3 waterkrachtcentrales van Vattenhall, zo ver van de energievretende wereld, ongewoon....enfin we reden langs prachtige wegen, met weinig verkeer, veel bossen en bomen, zeldzame dorpen of huizen zo boven de poolcirkel... Poolcirkel dan denk ik altijd aan ijs en ijsberen, sneeuw, kou, ontberingen en Nova Zembla.... Nou warm is het hier niet, ongeveer 13 graden maar ijsberen dat zal wel meevallen. Nou na een stop voor ontbijt zie foto, en later voor koffie bereikten we Kiruna.... Die TomTom Belg was helemaal de weg kwijt, of de TomTom versie is lichtelijk verouderd maar door eigenwijs door te rijden bereikten we toch hotel Ridan en werden we ingeboekt en kregen een mooie plek met een vlonder, electro en als je geluk hebt wifi. Geluk hadden we wel maar geen wachtwoord, dat schudden ze bij de balie zo uit hun mouw dus nu zitten we ook op internet, hoop ik.... De lunch was zoals eigenlijk elke dag wat aan de late kant maar heerlijke pannekoeken met spek, daar zeg ik geen nee tegen... nu zit Tineke een van haar spelletjes te doen, ik schrijf het verhaal en straks gaan we nog een rondje wandelen... groeten voor nu doei

• 20 Juli 2023 - 20:39

Clazien:

Is jullie eerste reisdoel de Noordkaap?

heerlijk zo net z’n tweetjes op pad!

• 20 Juli 2023 - 20:44

Elly:

Zo we kunnen het weer kiezen haha was ff een probleem. Leuk om.jullie zo te volgen.

Nu geniet maar weer verder jullie hebben al.heel wat kilometers gemaakt.

Nog een gezellige avond [e-1f37b][e-1f377] en we lezen morgen weer jullie avonturen.

• 21 Juli 2023 - 12:05

Iris: