Van Kiruna naar Finnsness - Reisverslag uit Finnsnes, Noorwegen van Tineke en Ger Vermeer - WaarBenJij.nu Van Kiruna naar Finnsness - Reisverslag uit Finnsnes, Noorwegen van Tineke en Ger Vermeer - WaarBenJij.nu

Van Kiruna naar Finnsness

Door: Tineke en Ger

Blijf op de hoogte en volg Tineke en Ger

21 Juli 2023 | Noorwegen, Finnsnes

Dag 11, 21 juli 2023 Kiruna – Finnsness

Een nieuwe dag, ik hoe fhier niet te pochen over ochtendgloren of zoiets, want dat is er niet als we gaan slapen om 23:30 is het licht als ik wakker ben om 03:30 is het licht kortom waar is de nacht... tja, zo hoog naar het noorden is dat het probleem, s winters geen daglicht s zomers geen duisternis, ik had me zo verheugd op de sterrenhemel... dus niks. Om half 9 reden we de poort uit, en op weg naar Senja, dat is een of ander eiland of schiereiland in het noorden van de Lofoten, In Jokkmokk hadden wij wat gepraat met buurman Lars en vrouw, zij komen uit Tromso een tikkie meer noordelijk dan waar we nu zijn. En zij zeiden dat we naar Senja moesten gaan want dat is zooooo mooi, we kregen allerlei namen mee van plaatsen die we moesten bezoeken.... Dus onze eerste stop in Noorwegen is Finnness in Senja. Maar eerst ff 335 km wegrijden.... Tineke wil graag vermeld hebben dat hier muggen zijn... veel muggen, ze is letterlijk lek gestoken terwijl deuren en ramen gaas hebben... misschien omdat het zo nat is van de vele regen? Ik dacht altijd dat muggen onder de 20 graden niet steken... maar dat geld blijkbaar niet voor de poolmuggen die steken dus altijd... jammer voor Tineke zij heeft een grote schijf op haar been, een bloemkooloor enz.... dank zij de poolmuggen... Terwijl we voortzoefden over Zwedens vrij lege wegen, zagen we de begroeing veranderen... de grote naaldbomen en loofbomen werden kleiner en kleiner... dorpen en huizen waren nergens meer te bekennen... wat we wel zagen waren parkeerplaatsen waar je gratis, zonder stroom of wifi, kan parkeren . En daar werd druk gebruik van gemaakt... veel campers etc. staan daar voor een nacht en dan weer verder... Verder zagen we nog wel eens een fietser of meer fietsers, waar die heen fietsten is voor mij een raadsel... Bergen met plekken sneeuw, meren, mos, struiken van alles flitste voorbij, meestal was de max snelheid 100 en als dat verminderde stond er vaak een camera, nou dan wil je wel in de rem klimmen. Boetes heb ik al eerder behandelt.... Het valt op hoe bezadigd de Zweden hier rijden... netjes op snelheid en niks geen risico....Ook iets wat me opviel, totaal geen brandnetels... zou de zure regen hier al gestopt zijn... kleurige bloemen bermen is beter dan brandnetels, toch? Van lieverlee kwam Narvik in Noorwegen op de richtingaanwijsborden en na verloop van tijd ook de grens, geen douanier gezien.... gewoon doorrijden... In Noorwegen overheersten de hoge bergen, rotsen en hoge bomen... ik denk dat we honderden meters gedaald zijn want van 9 graden in Kiruna is het in Finnsness 19 graden.... Was het in Lapland Zweden toch ff kouder dan hier in Noorwegen, de zon is er soms, gelukkig geen regen meer. En dan de herten, kariboe en vooral de elanden daar wemelt het van en moet je echt voor uitkijken, zie foto.... nou dat was het weer voor vandaag ff een pilsje …. en wat lezen... doei