Vandaag rondje Senja - Reisverslag uit Torsken, Noorwegen van Tineke en Ger Vermeer - WaarBenJij.nu Vandaag rondje Senja - Reisverslag uit Torsken, Noorwegen van Tineke en Ger Vermeer - WaarBenJij.nu

Vandaag rondje Senja

Door: Tineke en Ger

Blijf op de hoogte en volg Tineke en Ger

22 Juli 2023 | Noorwegen, Torsken

Dag 12, 22 juli 2023 Finnsness – Torsken

Ik was er vroeg bij, wakker gemaakt door een vroeg vertrekkende camperist.... Lekker douchen enz maar de hele camping snurkte gewoon door ...zaterdag he... ja dan slaap je uit natuurlijk. Tinek wilde ook niet uit haar mandje komen, dus ging ik de route voor vandaag maar vaststellen.... Eerst van Finnsness naar Husoy, daarna ..... enz.... toen Tineke eindelijk uit ;haar winterslaap was ontwaakt, gingen we op reis.... Senja is een (schier?) eiland heel bekend (?) om zijn mooie ehhh... van alles, dat had Lars ons op de camping in Jokkmokk verteld en wij geloofden het allemaal..... Dus op weg naar Husoy, dat is een vissersdorpje dat op een eilandje ligt en erg leuk moet zijn. Onderweg gestopt voor ontbijt, het zonnetje scheen, de temperatuur was om en nabij 19 graden celsius.... (ja t zal Fahrenheit zijn, dan is 19 zoooo koud oei) dus best wel lekker voor de poolcirkel, het enige minpuntje waren die meeuwen die krijsten en duikvluchten uitvoerden richting mij als ik buiten liep... voor Tineke hadden ze geen aandacht, die bleef fijn binnen, pannenkoeken bakken, lekker hoor. Na heel veel bochten kwamen we aan bij Husoy, parkeerden en liepen over een dam naar het eilandje waar het dorp een kerkje en een aantal gebouwen stonden die met visserij etc te maken hadden. Het is een heel leuk eilandje, er is een kafe waar we een kopje hele lekkere koffie dronken met een lekkere ??? erbij. Daarna gingen we op weg naar Ersfjord, weer heel veel bochten, meer tegenliggers, de meeste waren campers en soms paste het maar net... de wegen zijn echt smal, dus soms moet je echt opletten om niet naast het asfalt terecht te komen want daar lag vaak een meter diepe greppel....Maar Tinek stuurde met vaste hand, schakelde regelmatig naar een van de 6 versnellingen naar eigen keuze, en zei achteraf, ik kan altijd nog vrachtwagenchauffeur worden... ehhhh echt??? We kregen ook steeds meer tunnels op onze route, soms een paar honderd meter lang maar ook soms bijna 3 km, gelukkig waren ze vrij ruim met hier en daar plekken om tegenliggers te ontwijken. Alles bij elkaar hebben we er toch een stuk of 10 gehad denk ik...Anyways, Ersfjord bleek een mooi zandstrand, dat vonden Lars en zijn vrouw zo geweldig dat ze het zelfs opgeschreven hadden... tja voor ons was het een strandje, dat speciaal was omdat er steile bergen naast stonden... niet vanwege het zand ofzo... Vluchtenburg is 200 keer groter... ach, toch leuk., Tineke testte de temperatuur van het water en vond het veeeeel te koud, zeker bezuinigd op de verwarming, en toch lagen er mensen in zee....Harde mensen hoor die Noren... Afijn op naar Hamn dat ligt aan het eind van een schiereiland, het is een vakantie locatie en parkeren op het eind, een hotelterrein kost 280 NOK per dag... dacht dat Amsterdam duur was... pfff, We zagen in het spatheldere water grote scholen kleine visjes zwemmen... prachtig omgeving, genieten...... Ok nu naar Gryllefjord, vandaar vertrekt een ferry naar Anderness... maar waar je de tickets kan kopen, onbekend... En we willen morgen mee.... dus waar koop je een ticket of kan het on line... We parkeerden een eind voor de ferry steiger, want er stond een hele file autos, autos met caravans en ook nog campers op de straat richting ferry.... De ferry was blijkbaar net binnengekomen want alle genoemde combinaties kwamen uit het schip rollen, het leek de Ark van Noach wel.... ze bleven komen.... daarna begon het boarden van de geparkeerde autos... Er is een parkeerterrein met 5 stroken, sta je daar kan je gegarandeerd mee, sta je in de file misschien de eerste 4 of 5, al die andere gegadigden gaan met de volgende ferry mee.... 4 uur wachten.... pfff.... wat een dilemma omrijden is 6 uur en 54 minuten, 450 km, dus een hele dag sturen of op de gok naar Gryllefjord om bijv 7 uur en 4 uur wachten en dan met de ferry 1uur 40 minuten varen etc.. Geef mij wijsheid... Afijn... we reden naar Torsken, waar we gisteren een plaats op een camping hadden geboekt, ik had voor nr 17 gekozen want dat is zoooo speciaal … Nou dat was prima... aan de waterkant van een fjord, recht voor een jachthaven echt mooi, het regende lichtjes dus de luifel uit, stoelen, tafel... biertje geweldig toch.. Daarna ging Tineke koken en ik schrijven en morgen voorbereiden... dilemmas dilemmas morgen horen jullie de uitkomst ...dat was het weer voor vandaag... hoi... groeten van Tineke en mij... doei

• 22 Juli 2023 - 20:22

Pia En Bram :

mooi verslag B[e-38]L vanuit t hoge noorden; t ziet er goed uit en lekker weer en geen bosbranden. Succes met de keuzes voor morgen en we lezen t wel weer

• 23 Juli 2023 - 08:31

Elly:

Goedemorgen.. Scandinavië

was weer een heel verhaal om te lezen. Ook leuk om te lezen.

Jullie hebben al veel kilometers gemaakt.

Nu een fijne dag vandaag.

En we lezen vanavond wel hoe het vandaag is gegaan.

Goede reis en geniet

Groetjes van hier.

• 01 Augustus 2023 - 22:48

Tineke:

ook leuk jullie reacties te lezen!!!